fredag 26 mars 2010

Två dagar på Sveriges energiting

Häromveckan besökte jag Sveriges Energiting på uppdrag av Miljömagasinet. I senaste numret av tidningen finns mina fyra artiklar. Efter några inledande reflexioner följer
Första dagen:
Livbojen som räddade kärnkraftdrömmarna

Andra dagen:
Här gillar alla det gröna och förnybara

Sista timmen:
"Vi är drogade av olja och krediter"
Artiklarna finns här. Jag har också gjort en pdf-version av artikeln om "livbojen" (Svenskt Kärntekniskt Centrum) där det finns länkar till mina referenser. Den finns här.

1 kommentar:

Mikael Böök sa...

Hej Lasse, jag är dum för jag förstår inte Odyssefs Panapolous' kommentar. Men jag tyckte i alla fall att dina artiklar var mycket givande kvällslektyr, särskilt den där du kom fram till att "inflytelserika makter inom EU är på marsch för att förverkliga sina utopier om en ny kärnkraftgeneration".
Kan de hejdas, frågar du också. Ja, men i så fall måste vi få ett nytt EURATOM-avtal, som inte går ut på att främja kärnkraftsutvecklingen utan i stället spikar det politiska beslutet om att avveckla kärnkraften. Hälsningar, - Mikael
PS Försöker begripa hur Bloom Box är funtad.