lördag 17 oktober 2009

Folkbildning mot atomkraft

Kärnkraftmotståndet har många ansikten. Ett av dem som jag gillar allra mest är det som visar sig i form av folkbildning i ordets bästa mening: ett fritt kunskapssökande i jämlik gemenskap där vreden och oron över världens tillstånd är drivkraften. Det vore fel att påstå att detta bildningsarbete legat i träda de senaste decennierna. Däremot har det sedan länge befunnit sig i mörkast tänkbara medieskugga och själv har jag inte deltagit i det på närmare 25 år.

Därför känner jag mig ordentligt rörd när jag sitter vid datorn i halvtidspausen mellan första och andra dagen i den internationella konferens om atomenergins avfallsproblem som just nu äger rum på Lidingö. Egentligen är det ju outhärdliga sanningar vi utbyter. När till exempel professor Gordon Edwards (bilden ovan) från kanadensiska CCNR berättar om uranets förvandlingar och förklädnader i spåren på den atomkraft som maktens män släppt lös - då är det som om vi förvandlas till maktlösa statister i ett grekiskt ödesdrama. Men samtidigt är det som om energin i Edwards' lysande föredragning på ett paradoxalt sätt fyller oss med hopp och handlingskraft. Det är det jag menar med folkbildning som politisk motmakt: vi törs se hur det faktiskt förhåller sig - men utan att reagera destruktivt och med vanmakt.

Detta gällde också dagens andra programpunkter. Här ska jag bara nämna frågan om de medicinska effekterna av strålning. Den introducerades av läkaren Ulla Slama från Finland och när det var dags för grupparbeten valde jag det här ämnet. För mig, som aldrig fördjupat mig i den här aspekten av atomkraftens problem, blev den intensiva stunden med Ulla Slama och Chris Busby från brittiska Green Audit (bilden nedan) och de andra i gruppen en rejäl väckarklocka. Till detta måste jag återkomma men vill till att börja med tipsa om några viktiga hemsidor
  • Baltic Sea Region Radioactivity Watch. Här!
  • European Committee on Radiation Risk. Här!
  • The Low Level Radiation Campaign. Här!
Och i morgon fortsätter konferensen på Lidingö med nya nappatag med det gränslösa avfallsproblemet. Förstod jag saken rätt kommer vi bl a att trots allt få lyssna på Andrei Ozharovsky som i förra veckan fängslades när han försökte utöva folkbildning i Vitryssland - något som jag skrev om i bloggen i torsdags. Han kommer att tala om de ryska avfallsproblemen.

1 kommentar:

Sven Anér sa...

Det var verkligen en givande konferens på Foresta! Men var finns journalisterna och politikerna på dessa möten med flera av världens ledande kärnkraftsexperter? Det är orimligt att forskningen betalas av kärnkraftsindustrin, med ekonomisk vinst som enda drivkraft.
De som måste ha anvaret för kärnkraften och avfallsproblemen stoppar huvudet i sanden!